Field 'online_resolution' doesn't have a default value DUK. Katalizatorius | AutoVikingai.lt - Volvo ir Saab - švediškų automobilių klubas ir forumas
VIEW THREAD -

DUK. KATALIZATORIUS

Who is here? 1 guest(s)
 Print thread
DUK. Katalizatorius
toSKA
#1 Print posts
Posted 2011-06-27, 23:18
Member avatar

City: Vilnius
Posts: 1004
Signed in: 2008-09-10
Nuo 1975m. JAV ir Japonijoje imta rūpintis, kad būtų kuo plačiau naudojami katalizatoriai, kurie naudojami automobiliuose, radikaliai sumažina jų variklių išmetamų kenksmingų medžiagų kiekį.

Šiandien daugumoje šalių kiekvienas naujas lengvasis automobilis privalo turėti įtaisą, ribojantį kenksmingų medžiagų kiekį išmetamose dujose, kitaip jo nebus galima parduoti. Prie tokių medžiagų priskiriama: anglies monoksidas (CO), angliavandeniliai (CH), azoto oksidai (NO) ir kietosios dūmų dalelės.

Lengvojo automobilio vidaus degimo variklis, kurio kubatūra 1500 cm3, per valandą išskiria vidutiniškai apie 150 kubinių metrų deginių. Kad katalizatorius galėtų per tą pačią valandą išvalyti tokį didelį dujų tūrį, jo aktyvusis paviršius turi būti labai didelis-maždaug kaip futbolo aikštė. Sunku net įsivaizduoti.

Dabar labiausiai paplitę trijų funkcijų katalizatoriai: jie oksiduoja du pirmuosius iš minėtųjų kenksmingų komponentų ir redukuoja trečiąjį. Katalizatorius įtaisomas duslintuve, paprastai kuo arčiau variklio, kad greičiau įkaistų, nes tik karštame katalizatoriuje gali vykti oksidacijos ir redukcijos reakcijos. Deginiai skverbiasi per ažūrinį keraminį tinklą, kurio struktūra dažniausiai tokia pat, kaip korio. Per visą katalizatoriaus ilgį jo korpuso viduje tęsiasi 8-10 tūkstančių kanalų. Katalizuojančiam paviršiui padengti reikalingi keli gramai labai retų ir brangių cheminių elementų - platinos, paladžio arba rodžio. Katalizuojantis sluoksnis yra vos kelių atomų storio, bet to pakanka, kad vyktų cheminės reakcijos, kuriose kenksmingieji deginių komponentai oksiduojami ir redukuojami. Kadangi katalizatorius turi būti pagamintas nepaprastai tiksliai ir jam reikia brangių medžiagų, tai toks įtaisas, net ir masiškai gaminamas kainuoja kelis šimtus dolerių.

Į katalizatorių paprastai įjungiamas ir liambda zondas - deguonies kiekio daviklis, siunčiantis signalus į elektroninę sistemą, kuri valdo degalų tiekimą varikliui ir pagal informaciją, gaunamą iš lambda zondo, parenka optimalią degalų ir oro mišinio sudėtį.

Katalizatoriui nereikia jokio techninio aptarnavimo; jis gerai atlieka savo darbą, kol automobilis nuvažiuoja maždaug 100 tūkst. km (jei naudojamas tik bešvinis benzinas: švino priemaišos bemat sugadina katalizatorių). Po to visą įtaisą reikia pakeisti nauju. Deginiai, eidami per katalizatorių, turi įveikti tam tikrą pasipriešinimą, dėl to šiek tiek mažiau variklio galios atitenka ratams. Degalų sąnaudos padidėja 3-5 procentais; tas nuostolis daugelyje šalių kompensuojamas mažesne bešvinio benzino kaina. Paprastai ir pats automobilis su katalizatoriumi yra brangesnis, bet mašinos pirkėjas supranta, kad taip jis padeda saugoti gamtą.

Pagal "Keturi ratai"
Edited toSKA 2011-06-27, 23:40


-----
V40, '96, 1.8

-----
"Didelė garbėtroška nuo seno daugelį išmintingų žmonių paversdavo bepročiais." I.Kantas
 
Jump to forum:
SIMILAR THREADS
Topic Forum Answer Last posted message
XC90 3.2 179kw, ar operuojasi katalizatorius Variklis 7 2019-05-24, 00:09
Katalizatorius;turbina Įvairios tech. diskusijos 4 2018-03-28, 23:10
S40 katalizatorius burzgia Variklis 29 2014-08-08, 17:44
Katalizatorius - kaip geriau? Variklis 24 2013-08-23, 17:15
V70 II 2,5 TDI Katalizatorius Volvo V70-II, S60, S80, XC70/90 1 2013-06-27, 18:36
2025 © Visos teisės saugomos.