Kiekvienais metais paspaudus pirmam šaltukui ir keliui pasidengus leduku, situacija kartojasi – policija nespėja važiuoti į įvykių vietas, miestuose susidaro ilgiausios spūstys, o vairuotojai patiria didelių nuostolių. Keista, juk kaip to išvengti, gal šimtą kartų mokė vairavimo instruktoriai, lenktynininkai ir kiti vairavimo specialistai.
Pasiruošimas žiemai yra nesudėtingas, bet būtinas
Kaip rūpinamės žieminiais batais ar apranga, taip reikia pasirūpinti ir automobiliu. Jam reikia ne tik žieminių padangų, bet būtina ir jį visą nuodugniai patikrinti.
Padangas dažniausiai keičiame servisuose, tuo pačiu reikėtų patikrinti ir visą automobilį. Pažiūrėti ar nenusidėvėjusios stabdžių trinkelės, ar gerai veikia ir sureguliuoti visi žibintai, ar aušinimo ir langų apiplovimo skysčiai pirmojo šaltuko metu nepavirs į ledą.
Ypač nuodugniai reikėtų peržiūrėti automobilio pakabą, patikrinti ratų suvedimą. Žiemą automobilio stabilumas kelyje yra labai svarbus, gerokai svarbesnis nei vasarą.
Taip pat reikia pasiruošti šalčiams – sutepti gumas, spyneles, įsigyti šluotelę sniegui, GREMŽTUKĄ langams. Nevažinėkite kaip tankistai. Nors ir koks mažas atstumas nuo namų iki darbo, kelią reikia matyti visą – ne tik vieną eismo juostą priekyje.
Pasiruošti reikia ir vairuotojui
Užsidėjus naujas padangas pasikeičia visas automobilio valdymas. Žieminės padangos yra minkštesnės, jų stabdymo kelias dažnai yra ilgesnis nei vasaros metu su vasarinėmis padangomis.
Vairuotojui reikia pasipratinti važiuoti slidžiu keliu – prisiminti savo įgūdžius. Reikia nepamiršti, kad negalima daryti staigių judesių. Stabdyti reikia švelniai, taip pat švelniai sukinėti ir vairą. Nepamirkite, kad dėl pailgėjusio stabdymo kelio judesius planuoti reikia gerokai anksčiau. Atkreipkite dėmesį į automobilius su dygliuotomis padangomis. Jų stabdymo kelias tam tikromis situacijomis trumpesnis.
Ekstremalaus vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas primena paprastus, bet labai svarbius dalykus. „Svarbiausia – nedaryti staigių judesių. Slidus kelias nemėgsta staigaus stabdymo, staigaus pagreitėjimo, staigaus vairo sukinėjimo. Viską reikia daryti ramiai ir tolygiai“.
Priekiniais ir galiniais ratais varomų automobilių vairavimas skiriasi
„Net ir patyrę vairuotojai dažnai klysta manydami, kad automobiliai su priekiniais varomais ratais paspaudus greičio pedalą kažkokiu būdu „išsitraukia“ iš posūkių. Tai klaida. Automobilis tokioje situacijoje tiesiog nuskrieja ta kryptimi, kurios bandoma išvengti“, – pasakoja Artūras Pakėnas.
Ratai automobilį gali pasukti tik tada, kai jie turi sukibimą su keliu. Jei paspausite greičio pedalą, jie tiesiog prasisuks ir jokio efekto neduos. Štai kaip pataria elgtis vairavimo instruktorius:
„Pirma, tolygiai spaudžiant stabdžių pedalą reikia sumažinti greitį kiek įmanoma, kad ratai atgautų sukibimą su keliu. Tada labai lėtai ir tolygiai sukti vairą. Vairuotojai tokiose situacijose elgiasi labai inertiškai. Nėra laiko kada galvoti, todėl elgiasi kaip yra pratę. Reikia dar prieš tokias situacijas save treniruoti ir joms ištikus būsite saugūs.“
Automobiliai galiniais varomais ratais, nors ir valdomi sudėtingiau, yra valdomi intuityviau. Posūkyje jų galinė dalis yra linkusi skysti į posūkio išorę, bet net ir nepatyrę vairuotojai juos „tiesina“ teisingai – atleidžia greičio pedalą ir ieško sukibimo su keliu.
„Neapmokyto vairuotojo intuityvi reakcija tuo metu jam padeda“, – sako instruktorius.
Geresnes padangas reikia montuoti ant galinės ašies
Dažnas galvoja, kad geresnes padangas reikia montuoti ant varomosios ašies. Tai nėra visiškai teisingas sprendimas.
„Vienas padangų gamintojas Elektrėnų ledo arenoje surengė bandymus. Ant dviejų vienodų priekiniais ratais varomų „Audi“ automobilių sumontavo tokias pat padangas, bet ant vieno automobilio mažiau nusidėvėjusias padangas sumontavo gale, ant kito – priekyje. Tada surengė lenktynes ratu ant ledo. Ir greitesnis buvo „Audi“ su geresnėmis padangomis gale, o prastesnėmis priekyje. Šis automobilis buvo stabilesnis ir greitesnis. Tuo tarpu kito „Audi“ vairuotojas turėjo daug vargo lygindamas automobilį, kurio galinė ašis, dėl tų pačių prastesnių padangų, nuolat slydinėjo“, – pasakojo Artūras.
Be abejo, visuomet geriausias sprendimas yra montuoti vienodai geras padangas ant abiejų ašių, tačiau jau po pirmo žiemos sezono padangos nusidėvi nevienodai. Tuomet, kaip pataria ekstremalaus vairavimo instruktorius, mažiau nusidėvėjusias padangas montuokite ant galinės ašies. Nesvarbu, priekiniais ar galiniais ratais varomas jūsų automobilis.
Svarbiausia, visada būti pasiruošus
Artūras Pakėnas: „Galva turi važiuoti gerokai prieš automobilį. Taip reikia važiuoti ir vasarą, tik žiemą ji turi būti dar toliau“.
Statistika sako: daugiau nei pusė avarijų įvyksta klaidingai įvertinus situaciją. Vairuotojai dažniausiai klysta manydami, kad jie tam tikru greičiu gali įveikti posūkį, kad spės sustabdyti ir vėliau nuspausdami greičio pedalą.
„Jei visi sugebėtų apskaičiuoti savo sugebėjimus, įvertinti kelią ir savo automobilį – tokių kvailų avarijų nebūtų. Jeigu tu nemoki vairuoti, važiuok labai lėtai ir išsisuksi. Bet norima važiuoti greitai ir atsiranda savęs pervertinimo problema“, – turbūt šimtąjį kartą kartoja instruktorius.
Šaltinis: www.15min.lt